Wanneer je de betekenis van Karma opzoekt dan kom je uit op de volgende definitie:

Karma is een begrip uit het boeddhisme en hindoeïsme en kan letterlijk vertaald worden in ‘handelen’ of ‘actie’. In het algemeen wordt er met karma bedoeld dat alles wat we doen, denken of zeggen, uiteindelijk weer bij onszelf terugkomt.

Karma is verbonden in elk facet van ons leven. En dus ook in de tandheelkunde. Even snel die spoedklacht verhelpen door een knobbeltje aan te plakken met composiet. Even snel die wortelkanaalbehandeling opstarten omdat je van de pijnklacht af wil. Het zal herkenbaar zijn: al deze behandelingen komen uiteindelijk als een boemerang bij je terug in je behandelagenda en zorgen voor frustratie bij zowel de patiënt als de behandelaar. En vaak geven we dan factoren die buiten onszelf liggen de schuld van ons eigen falen. Op de een of andere manier, veelal gedreven door financiën, zijn we vergeten om onze tandheelkunde op een manier uit te oefenen zoals het volgens de biologische en technische regels hoort en waar we op langere termijn gelukkig van worden omdat het de basis is van echte duurzame zorg. Op de een of andere manier lijken wij als tandartsen het ‘Waarom’ vergeten.

Het waarom

Het ‘Waarom’ staat aan de basis van Karma. Waarom is deze pijnklacht ontstaan. Waarom kies ik in dit specifieke geval voor een specifieke behandelindicatie. Waarom luistert de patiënt wel naar een behandelvoorstel als het duidelijk gepresenteerd wordt. Om patiënten, je team, partners maar vooral onszelf te kunnen overtuigen van ons handelen moet het Waarom eerst gedefinieerd zijn. Het maakt niet uit Wat je doet, het maakt niet uit Hoe je het doet, het maakt uit Waarom je het doet. Pas bij het duidelijk in kaart hebben van het Waarom in de tandheelkunde kan voorspelbaarheid bereikt worden. Dat is waar Karma voor staat. Karma staat voor tandheelkunde zoals het bedoeld is, tandheelkunde waar het Waarom de rode draad vormt van al ons handelen in de dagelijkse praktijk. Vanuit een holistische visie, door passie gedreven en rekening houdend met alle spelregels die weefsels, materialen en verhoudingen in het mond-, kaak- en aangezicht stelsel ons als tandarts op leggen.

Wat wij willen bereiken

Wat wij willen bereiken is dat jij als tandarts op zoek gaat naar het ‘Waarom’. We willen dat je geïnspireerd wordt om tandheelkunde te bedrijven waarbij je begrijpt wat je aan het doen bent, omdat dit simpelweg zorgt voor voorspelbare behandelingen, tevreden patiënten en meer plezier in je werk.

Hoewel wij onze visie van de tandheelkunde bedrijven aan iedereen kunnen aanbevelen zul je er voor open moeten staan en de wil moeten creëren om dingen te veranderen.

Make big changes with small steps

En de stapjes die we je willen laten zien zijn direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk. High-end behandelingen vertaald in eenvoudige, praktische en toegankelijke content. Je kiest zelf je tempo, en je zult merken dat ieder stapje zich vertaalt in positieve energie. En positieve energie, dat is waar het om draait in het leven, in de tandheelkunde en in het ‘Waarom’.

Maarten de Beer.
Maarten de Beer.

Maarten de Beer is in 2015 afgestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na zijn opleiding heeft hij als waarnemer in verschillende praktijken gewerkt. Hij werkt momenteel als ZZP’er in twee groepspraktijken en zijn aandachtsgebied ligt met name bij de restauratieve tandheelkunde. Het is zijn doel en passie om bij alle behandelingen naar de hoogste kwaliteit te streven en om restauraties onzichtbaar te maken in de mond. Hij maakt veel gebruik van fotografie voor het vastleggen van zijn werk. Naast zijn werkzaamheden aan de stoel is hij columnist voor Dentista Magazine, redacteur bij het vakblad TP en key opinion leader voor Kulzer.

Freek Gols Linthorst.
Freek Gols Linthorst.

Freek Gols Linthorst studeerde december 2016 af aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tijdens de opleiding dacht hij altijd MKA-chirurg te willen worden, tot hij in zijn laatste jaar de mogelijkheden en uitdagingen ontdekte binnen de esthetische en restauratieve tandheelkunde. Dit is verenigbaar met zijn passie voor schilderen en tekenen en dit probeert hij te laten zien in zijn dagelijkse werk. Daarnaast streeft hij naar duurzaamheid van zijn restauraties, waarbij hij de principes van biomimetische tandheelkunde toepast. Freek is werkzaam bij MOND in Antwerpen en ACCT in Amsterdam.

Erik-Jan Muts.
Erik-Jan Muts.

Erik-Jan Muts voltooide in 2013 zijn studie tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en is sindsdien werkzaam bij MP3 Tandartsen te Apeldoorn. Hij is gespecialiseerd in de esthetische en reconstructieve tandheelkunde. In 2013 won hij de 3M Espertise Talent Awards met het ‘Digitaal Rehabilitatie Concept’ en in 2015 ontving zijn artikel ‘Tooth Wear: A Systematic Review of Treatment Options’ de Glen P. McGivney Scientific Writing Award voor beste systematische review in 2014. Erik-Jan is bestuurslid van de Dutch Academy of Esthetic Dentistry, zit in de Raad van Raadgevers voor de Associatie Nederlandse Tandartsen en is Advocator voor de Global Academy of Minimal Invasive Cosmetic Dentistry.

Mart Ramaekers.
Mart Ramaekers.

Mart Ramaekers is afgestudeerd in 2007 aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Vooralsnog werkt hij in opdracht voor twee tandartspraktijken in Zuid-Limburg, maar eind 2020 opent hij samen met een collega een nieuwe tandartspraktijk in de buurt van Maastricht. Hier zal hij de restauratieve tandheelkunde in een multidisciplinair team kunnen uitvoeren. Minimaal invasieve tandheelkunde waarbij de nadruk op adhesieve technieken ligt. Hij hoopt als medeoprichter met Karma ook andere tandartsen te inspireren om te laten zien hoe de tandheelkunde op een andere manier kan worden uitgevoerd.

Jasper Thoolen.
Jasper Thoolen.

Jasper Thoolen is in 2016 afgestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na zijn opleiding heeft hij als waarnemer in verschillende praktijken gewerkt. Hij werkt momenteel als ZZP’er bij Lassus Tandartsen Oisterwijk en zijn aandachtsgebied ligt met name bij de restauratieve en reconstructieve tandheelkunde, digital smile design en digitale workflow, digitale orthodontie en implantologie. Jasper is veelgevraagd spreker op diverse congressen en verbonden als trainer bij de post-academische restauratieve opleiding Gaaf.care en IAS Academy. Daarnaast publiceert hij regelmatig in Dentista Magazine en is hij redacteur bij het vakblad TP.

Introductie video